Saya selalu melihat ramai
yang menyatakan bahawa dia tidak mampu untuk taat kepada Allah SWT. Ada juga
yang menyatakan bahawa, apa yang Allah berikan kepada dirinya adalah berat, dan
dia tidak mampu membawanya dalam kehidupan. Berbagai-bagai alasan. Pokoknya,
ayat tidak mampu adalah akar utama dalam jambangan alasan tersebut.
Kenapa orang suka cakap
tak mampu?
Sebab Allah ada sebut: “Allah
tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…” Surah
Al-Baqarah ayat 286. Jadi, dengan menyangka bahawa diri kita menyatakan alasan
‘tidak mampu’, maka taklif itu terangkat daripada kita. Begitukah? Sebab itu,
perkataan tidak mampu agak popular.
Tetapi, saya suka ingin
kita melihat ke dalam jiwa kita. Ke dalam jiwa kita yang terdalam.
Sebenarnya, kita ini
betulkah tidak mampu?
Atau sebenarnya, kita ini
tidak mahu?
Maka tidak mampu hanyalah
alasan, dan bukan hakikat. Bagaimana?
Sesungguhnya, tidak mampu
dengan tidak mahu itu, adalah dua perkara yang berbeza.
Tidak mampu = tidak
mempunyai kudrat.
Takrif tidak mampu
adalah, tidak mempunyai kudrat. Jadi apabila dinyatakan bahawa si fulan itu
tidak mampu melakukan solat, ini bermakna pada si fulan itu telah tiada segala
apa kudrat yang membolehkannya mendirikan solat. Dalam erti kata lain, dalam
hal solat, si fulan itu telah mati. Sebab, solat ini, kalau tak boleh berdiri sekalipun,
kita disuruh solat duduk. Kalau duduk pun tak boleh, kita disuruh solat baring.
Kalau mulut sakit sampai tak boleh bercakap, bersuara, kita disuruh baca dalam
hati. Kalau kena solat baring, tangan pun tak boleh gerak, maka kita disuruh
solat dengan isyarat mata.
Maka, apabila dikatakan
bahawa si fulan itu tidak mampu lagi melakukan solat, ini bermakna si fulan itu
telah tiada segala apa kudrat padanya yang membolehkannya mendirikan solat.
Dalam erti kata lain, Si Fulan itu telah mati.
Jadi, tidak mampu
bukanlah pilihan. Kita tidak memilih untuk tidak mampu. Oh, ada pilihan
sebenarnya. Kita boleh memilih sengaja untuk sakit. Infect diri dengan apa-apa
virus ke, atau campak diri dalam gaung ke, atau sengaja bunuh diri. Ha, itu
boleh menjemput ketidak mampuan. Tetapi dalam erti kata lain, orang yang
sengaja mencampakkan dirinya ke dalam kerosakan ini, berdosa juga akhirnya.
Pendek kata, normalnya,
warasnya, ketidak mampuan adalah benda yang kita tidak panggil.
Tidak mahu = Pilihan
untuk menyatakan pembantahan.
Manakala, apabila
dikatakan si fulan itu tidak mahu, kita faham bahawa si fulan itu memilih untuk
membantah perkara yang diarahkan, disuakan. Sebagai contoh, Ibu Si Fulan
menyuruhnya membuang sampah, tetapi Si Fulan tidak mahu. Maksudnya, Si Fulan
membantah arahan membuang sampah daripada ibunya.
Bantahan boleh terjadi
banyak sebab. Tetapi asas sebab-sebab tersebut secara mudahnya berakar pada
satu perkara, yakni TIDAK SUKA.
Tetapi, membantah tidak
bermakna tidak punya kudrat untuk melakukan perkara itu. Si Fulan tadi,
membantah arahan ibunya membuang sampah, bukan kerana dia tidak punya kudrat
sehingga membuatkannya tidak mampu untuk membuang sampah. Tetapi kerana dia
tidak mahu membuang sampah. Bila ditanya mengapa dia tidak mahu membuang sampah,
boleh timbul banyak sebab. Dia ada masalah dengan ibunya, dia tidak suka sampah
sebab busuk, mungkin dia faham bahawa membuang sampah hanyalah perbuatan orang
low class, atau mungkin ada dalam kepala dia kenyataan bahawa membuang sampah
adalah amalan buruk. Yang akhirnya menyebabkan, dia membantah.
Itu adalah Tidak Mahu.
Saya ulang part paling
penting: “Tidak mahu tidak bermakna kita tiada kudrat melakukan perkara itu.”
Apabila datang
Amrullah(perintah Allah).
Maka, apabila kita
seorang mukmin dituntut melakukan sesuatu, diseru menjalankan sesuatu,
diarahkan meninggalkan sesuatu, diperintahkan menjauhi sesuatu, oleh Allah SWT
dan RasulNya, maka hakikatnya, pada fitrahnya, secara normalnya, arahan itu
adalah dalam kadar kemampuan insan, kekuatan insan.
Maka sepatutnya,
sebenarnya apabila kita sengaja menimbulkan alasan ‘tidak mampu’, kita
sepatutnya memerhatikan semula, apakah benar kita tidak mampu, atau kita
sekadar ‘tidak mahu’ melaksanakannya.
Ya, 1001 alasan boleh
kita berikan. Saya suka dalam bab bagi alasan ini. Maka yang saya selalu cakap
pada diri saya adalah, “Berikanlah alasan itu kepada Allah. Rasa-rasa Allah
terima tak?”
Contoh mudah, bangun
Subuh di kala musim sejuk. Memang selimut lebih sedaplah. Alasan bangun lewat
adalah kerana ‘tidak mampu’ bangun. Terlalu sejuk. Ok, alasan yang nampak best,
dan hampir logik. Tetapi benarkah ‘tidak mampu’? Atau sebenarnya memang ‘tidak
mahu’ bangun kerana malas?
Maka cuba berikan alasan
‘tidak mampu bangun sebab sejuk’ itu kepada Allah SWT. Agak-agak, Allah mahu
terima? Akhirnya kita akan lihat bahawa, kita menyedari yang Allah itu tahu
bahawa kita sebenarnya mampu bangun, tapi malas sahaja nak lawan sejuk.
Alhamdulillah kita tanya diri kita sekarang, di dunia ini. Tetapi bayangkan
kita telah ‘terlajak’ ke akhirat nanti. Allah sendiri yang menyoal: “Mengapa
kau selalu bangun Subuh lambat?” Agak-agak, jawapan apa yang keluar dari
pancaindera kita pada hari mulut kita dikunci dan tiada pembohongan itu?
Nah.
Antara ciri-ciri mukmin,
menyahut seruan Allah, dan bersungguh.
“Wahai orang-orang yang
beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Ia
menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna; dan
ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara
seseorang itu dengan (pekerjaan) hatinya, dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu
akan dihimpunkan.” Surah Al-Anfal ayat 24.
Ya. Mengapa disebut orang
beriman di sini? Bukan diseru kepada sekalian manusia, atau sekalian
muslimin(orang-orang Islam)? Ini menunjukkan hakikat bahawa, hanya yang beriman
sahaja yang mampu menyahut seruan Allah dan Rasul apabila mereka menyeru kita
melaksanakan sesuatu yang pastinya memberikan kebaikan kepada kita.
Di sini saya hendak
menunjukkan satu contoh, yang saya sudah pernah bawakan sebenarnya, kisah
As-Syahid Abdullah Azam, di kala ketuanya(atau dalam cerita lain, saya
mendengar dia yang memberikan arahan kepda anak buahnya) memberikan arahan
supaya mereka berlari keliling tempat latihan sepenuh tenaga mereka.
Maka semua berlari,termasuklah
As-Syahid Abdullah Azam. Namun, semua apabila kepenatan dan keletihan, mereka
berhenti. Mereka ‘rasa’ mereka sudah tidak lagi bertenaga. Tetapi lain dengan
As-Syahid Abdullah Azam, dia terus lagi berlari, walaupun kondisinya sama
sahaja dengan mereka tadi. Keletihan juga. Lari dan terus berlari. Hinggalah
dia pengsan.
Semua bertanya selepas
dia bangkit dari pengsannya, mengapa dia berlari sedemikian rupa? As-Syahid
Abdullah Azam menjawab: “Bukankah arahan tadi adalah untuk berlari sepenuh tenaga?”
Semua terkesima.
Ya, sepenuh tenaga.
Maksudnya, sampai tak ada tenaga dah. Maka, berlari sehingga pengsan sahajalah
yang memenuhi kriteria tersebut. Sekiranya masih mampu bercakap, masih mampu
berjalan keluar dari medan, itu maksudnya masih bertenaga.
Itulah dia As-Syahid
Abdullah Azam, Mujahid Afghanistan, contoh kepada orang-orang yang beriman.
Bagaimana pula kita
dengan arahan Allah SWT?
Penutup: Kadang-kadang,
kita yang terlalu memanjakan diri kita
Orang kata, kalau nak
dapat pingat emas dalam apa-apa acara sukan, maka kenalah training
habis-habisan. Penat adalah perkara wajib. Letih adalah yang mesti dilalui.
Susah adalah teman. Sakit-sakit sendi, sengal-sengal otot adalah sahabat karib.
Yang goyang kaki, lenggok pinggang, memang macam badut di atas medanlah kan.
Itu pingat emas dalam
acara sukan.
Agak-agak, nak capai
Syurga Allah SWT yang tidak pernah mampu dibayangkan oleh akal manusia biasa
ini, bagaimana?
Pastinya ada kepayahan.
Ada kesukaran. Pastinya memerlukan tolakan dan paksaan. Tambahan, syurga
dipagari oleh perkara-perkara yang dibenci oleh nafsu kita. Lebih keraslah kita
perlu bermujahadah.
Namun, perjalanan yang
sukar itu, berada dalam kemampuan kita sebenarnya. Tinggal, kita ini kadangkala
terlalu memanjakan diri kita. “Tak apa kut.”, “Ah, biarlah.” Kita tidak
mendidik diri kita untuk suka apa yang Allah suka, benci apa yang Allah benci,
itulah yang akhirnya kita berikan alasan ‘tidak mampu’lah. Sedang hakikatnya di
pangkal hati kita yang terdalam, kita sebenarnya ‘tidak mahu’ melakukannya.
Muhasabah diri semula.
No comments:
Post a Comment