Thursday 24 November 2011

Adakah benar dia bernama SAHABAT??

Kini aku study di salah sebuah pusat pengajian, sememangnya aku gembira di tempat belajar ku ini. & aku nekad nak ter0s habiskan belajar di sini sahaja, lagipon suasana pembelajaran di sini amat baik, bi'ah solehah p0n masih ditonjolkan oleh setiap pelajar.. senang ceritanya memang aku suka la study kat sini. :)

Yang nak dijadikan ceritanya, satu hari time aku call mak aq, da tanye kaba & borak sgale bagai.. Tetibe mak aku bagi tahu yang aku dapat tawaran sambung belajar di satu tempat lain, tapi ade pr0ses interview dulu lah. Pikir punye pikir punye pikir~ aku pon wat keputusan. Aku cakap ngan mak aku yang aku taknak pergi interview tu (sekaligus menolak tawaran 2 lah). ermm~ Mak aku pon cakap 'xpela kalau kakak taknak'. Ok, then dah bagi salam pe semua, aku pon letaklah gagang fon 2. & tr0s jalani kehidupan cam biase, & yang penting aku dah tak fikir langsung pasal interview 2.

Tapi nak dijadikan ceritanya, hujung minggu depannya, family aku datang melawat aku.. Ofcourse aku happy~ Sape tak happy lau family datang melawat k0t. S0, cam biase r, x kan nak senyap jer kowt family datang jaoh2. Mesti r borak2, makan together-gether.. gurau senda.. huhuhu~. Lepas da dekat sejam family aku datang, diorang pon rase nak balik sebab hari da petang, nak masak kat rumah lagi sgale bagai.. Tapi sebelum kemas2 nak balik, tetibe mak aku bagi aku surat tawaran interview 2, mule lah panjang lebar mak ayah aku bercerita pasal kelebihan masuk situ. Aku dah cakap aku taknak pergi, aku nak tr0skan jer kat sini. Tapi mak ayah aku tak bagi, diorang suruh gak aku pergi.hmmmm~ aku pon 0K jerla. yerla, takkan nak melawan kot, syurga seorang anak kan dibawah telapak kaki ibu. Lagi pon kalau aku tetap berdegil nak terus belajar kat sini tapi kalau tak dapat keberkatan ibu bapa tidak guna jugak kan.. yerla kan redallahu fi redalwalidain. Kalau menuntut ilmu,tapi xde keberkatan Allah & parents kan xde sebarang erti 2. So aku ambek keputusan, aku pergi jer la interview 2, interview jer p0n, belum tentu dapat sambung belajar kat sane ke x... .

Interview 2 hari Rabu, so aku terpaksalah minta kebenaran balik bermalam. Kalau dah aku buat macam 2, maksudnya semua kawan2 aku tau la yang aku mintak cuti. So, aku pon kene la st0ry kat diorang semua ape yang sedang terjadi sebenarnya. Kawan2 aku yang pelbagai ragam 2 ape lagi.. ade yang bagi sokongan (sebab diorang tahu yang aku dipaksa oleh ibubapa aku untuk pergi). & ade jugak yang tak bagi aku pindah (dah sayang aku katenye~ taknak kehilangan kawan). Biasela 2~ name p0n manusia, macam2 ragam. Tapi aku tenangkan dia, aku cakaplah aku cume pergi interview jer, belum tentu dapat.. lau tak dapat maksudnya aku stay kat sini la.~

Bila da waktunya untuk aku berangkat pulang ke pangkuan ibu bapa.. memandangkan ayah aku p0n da datang menjemput.. Aku sempat salam dengan beberapa kawan sebilik jer.. and sudah semestinya ade yang terus-menerus give support and yang tak berapa nak bag0snye, ade jugak yang still membangkang keputusan aku untuk pergi temuduga 2.

Sampai situ jerla ceritanya~~

Cume ape yang aku nak kongsikan disini.. Aku pelik. Kalau betul seseorang 2 anggap kawannya sebagai sahabat, sepatotnya dia doakan yang terbaik bukan membangkang keputusan yang telah dibuat.. kan doa yang baik dari seorang sahabat itu tidak dihijab. Kenapa perlu membangkang keputusan sahabat semata-mata taknak kehilangan seorang sahabat. 2 PENTINGKAN DIRI SENDIRI NAMANYA. Kalau Allah dah kata tempat 2 terbaik untuk sahabatnya.. Maka tempat 2 lah yang bakal dituju. Cuma satulah yang aku amat terkilan.. ITUKAH YANG WAJAR DIGELAR SAHABAT?? INSAN YANG HANYA MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI 2 SAHABATKAH??? Jika benar sahabat.. sepatotnya doakan lah yang terbaik untuk sahabatnya.

Maksud hadis Qudsi, "Barangsiapa mendoakan saudaranya Allah SWT kabulkan doa itu untuk dirinya dan saudaranya sebelum dia mengangkat tangan untuk berdoa."   Wallahua'lam.

No comments: