Wednesday 30 November 2011

Bersedekahlah~

Bercakap pasal bersedekah ni, saya teringat dengan sorang kawan. . .
locati0n : Tesco Kuala Selangor. (boikot k0wt..huhu)
situasi   : Tengah kitorang lepak-lepak kat tempat makan sambil menikmati smo0thie yang amat enak..huhu, tiba-tiba datang seorang makcik minta sedekah dari kami semua. Aku tengok makcik 2 sehat jer, mampu jer berjalan.. takde kecacatan p0n.. So, aku ambil keputusan untuk tidak bersedekah kepada makcik 2 sebab aku takut dengan sumbangan aku 2 menjadikan dia lebih malas sedangkan fizikalnya mampu bekerja. Kan rasulullah juga pernah bersabda yang bermaksud :
Abdullah bin Umar radhiallahu ‘anhuma berkata: Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَا يَزَالُ الرَّجُلُ يَسْأَلُ النَّاسَ حَتَّى يَأْتِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَيْسَ فِي وَجْهِهِ مُزْعَةُ لَحْمٍ
“Terus-menerus seseorang itu suka meminta-minta kepada orang lain hingga pada hari kiamat dia datang dalam keadaan di wajahnya tidak ada sepotong dagingpun.” (HR. Al-Bukhari no. 1474 dan Muslim no. 1725)

Dari Abi Hurairah ra bahwa Nabi saw bersabda: Barangsiapa yang
meminta-minta harta orang lain untuk dikumpulknnya maka sungguh dia
telah meminta barak api jahannam, maka hendaklah dia mempersedikitnya
atau memperbanykanya”. (Shahih Muslim: 2/720 no: 1041)

Tapi, sorang kawan aku ni beri juga wang kepada makcik 2, Then dia cakap.. takpe, aku sumbang jer, mungkin dia memang betul-betul memerlukan. Hal-hal lain 2 urusan dia dengan Allah.

Hee hehe~ betul jugak cakap kawan aku tu...

2 comments:

teme abdullah said...

salam :)....
sy teme :)..
found another gang of dakwah doodle..
doodle ni leceh.. so jgn berhenti sparuh jln ok :)
smangat!!!
i'll suport u!!!

paradise tracker said...

wassalam alaik :)
thanx teme.
yup. perjuangan nak menegakkan dakwah islami memang perit, tapi balasannya, syurga itu manis.